Een beoordelingsgesprek

Wat is het en hoe bereid je het goed voor?

Tijd voor het beoordelingsgesprek! Oei, dat is best spannend. Zeker als het je eerste beoordelingsgesprek is. Met dit stappenplan houd je de zenuwen onder controle en ben je goed voorbereid.

1. Wat is een beoordelingsgesprek?

De naam zegt het al: in een beoordelingsgesprek wordt jouw werk beoordeeld. Je werkgever bepaalt wat er besproken wordt, maar die onderwerpen zouden geen verrassing moeten zijn. Meestal pakt je leidinggevende terug op onderwerpen die eerder, bij bijvoorbeeld een functioneringsgesprek, besproken zijn. Sommige werkgevers doen elk kwartaal een beoordelingsgesprek, maar het kan ook dat je er maar 1 per jaar hebt.

2. Wat is het verschil met het functioneringsgesprek?

Het functioneringsgesprek werkt 2 kanten op. Jij en je leidinggevende mogen allebei onderwerpen voorstellen in een open gesprek. Je geeft elkaar feedback op het werk, hoe je met elkaar omgaat en wat er beter kan. Het beoordelingsgesprek werkt maar 1 kant op: je leidinggevende beoordeelt jou en je werk.

'Ik vind het beoordelingsgesprek een fijn moment. Als er iets niet goed gaat, kun je dat maar beter horen. Gelukkig heb ik bijna nooit slechte feedback gehad. Mijn leidinggevenden communiceren prettig en zijn altijd benieuwd naar wat ik nog wil bereiken of doen. Ik ben blij dat we regelmatig dit soort gesprekken hebben, want bij veel andere praktijken schiet het er vaak bij in.' - Mandy (29), dierenarts

3. Tips om je voor te bereiden op je beoordelingsgesprek

Het beoordelingsgesprek gaat dan wel alleen over hoe jij je werk doet, maar daar kan je prima over meepraten. Met deze tips ben je goed voorbereid:

  • Lees de verslagen van vorige (functionerings)gesprekken nog eens terug. Wat is er veranderd en hoe heb jij je verbeterd?
  • Vraag je leidinggevende of er onderwerpen zijn die besproken worden tijdens het beoordelingsgesprek. Bedenk daarna wat jij over die onderwerpen zou willen vertellen.
  • Kijk nog eens naar je werk van het afgelopen kwartaal of jaar. Wat ging er goed en wat kan beter? Zet bijvoorbeeld de doelen die je hebt behaald op een rijtje.
  • Maak een lijstje van vragen die je wil stellen of onderwerpen waar jij meer over wil weten.

Hulp nodig?

Heb je nog een andere vraag over je werk of inkomen? Stuur je vraag via WhatsApp en we helpen je graag verder!

Stuur een appje

Heb je nog een andere vraag over je werk of inkomen? Stuur je vraag via WhatsApp en we helpen je graag verder!

Stuur een appje

4. Zo voer je een beoordelingsgesprek

Je kunt best een beetje gespannen zijn voor je beoordelingsgesprek. Geen zorgen, het komt goed. Met deze tips in je achterhoofd blijf je rustig en weet je precies wat je moet doen.

  • Luister goed naar wat je leidinggevende te zeggen heeft.
  • Vraag vooral veel door. Bijvoorbeeld als iets niet duidelijk is of als je meer voorbeelden nodig hebt.
  • Krijg je kritiek? Vraag dan wat er beter kan.
  • Maak duidelijke afspraken met elkaar.
  • Neem feedback niet te persoonlijk. Je wordt beoordeeld op je werk en als het goed is niet op je karakter. Zie het gesprek dus als een moment om te leren.

'Ik werkte een paar jaar geleden als manager op een callcenter. De baan lag me goed en ook mijn leidinggevenden waren altijd tevreden. Toen er een beoordelingsgesprek aan zat te komen, maakte ik me dus ook niet druk. Tijdens het gesprek werd ik compleet verrast met de mededeling dat ze mijn contract niet gingen verlengen. Wel kon ik een lagere functie en een lager salaris accepteren. Ik ben per direct opgestapt. Een goed voorbeeld van hoe een beoordelingsgesprek niet hoort te gaan, denk ik. Kort hierna ben ik zzp’er geworden en heb nooit meer een beoordelingsgesprek gehad.' - Willem (29), journalist

5. Verder komen met je beoordelingsgesprek

Het functioneringsgesprek is meer een open gesprek over verwachtingen en plannen. Je kunt daar dus beter praten over nieuwe taken, functies of een hoger salaris. Probeer tijdens het beoordelingsgesprek vooral goed te luisteren naar de feedback. Vraag door zodat je precies weet hoe je je na het gesprek kunt verbeteren. Krijg je een hele goede beoordeling? Dan kun je natuurlijk best even polsen welke plannen je leidinggevende voor jou zou ziet in de toekomst.

6. Ben je het niet eens met je beoordelingsgesprek?

Na het beoordelingsgesprek stelt je leidinggevende een verslag op. Daar staat alles is wat er besproken is. Klopt er iets niet of voel je je niet prettig bij het verslag, dan hoef je het niet te ondertekenen. Maak daar dan wel een duidelijke melding van, dan wordt dat opgenomen in je personeelsdossier.

Heb je het idee dat je onterecht een slechte beoordeling hebt gekregen? Zit je in een bijzondere situatie, zoals ziekte of zwangerschap, en heb je het idee dat dat je beoordeling heeft beïnvloed? Dat mag niet. Stuur ons een berichtje en we helpen je verder.

Je bent nu goed voorbereid op je beoordelingsgesprek! Maak je niet te druk, bereid je zo goed mogelijk voor en dan komt alles goed. 

Wij staan voor je klaar

  • Problemen op werk? We helpen je met juridisch advies.
  • Betaal nooit te veel belasting met hulp van onze adviseurs.
  • Twijfels over je contract? We kijken met je mee.
  • Wij onderhandelen voor betere arbeidsvoorwaarden voor jou.
  • Met loopbaanbegeleiding zet je stappen in je carrière.
  • Samen voeren we actie. Zo maken we werkvloeren eerlijker.

Heb je een vraag?

Stel 'm via Whatsapp! We zijn op werkdagen bereikbaar van 9:00 - 17:00 (maandag t/m vrijdag).

Chat via Whatsapp
Cookies

FNV Young & United gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.