Ruzie met je leidinggevende

Zo blijf je jouw baas de baas

Je hoeft niet met iedereen vrienden te worden, maar op goede voet staan met je baas is wel zo handig. Toch kan het natuurlijk gebeuren dat jullie elkaar niet liggen. Misschien verschillen jullie karakters sterk, is er iets voorgevallen of verschillen jullie van mening. Hoe zorg je dat het geen probleem wordt? Met dit stappenplan helpen we je op weg naar een oplossing.

1. Houd de situatie onder controle

Een moeizame relatie met je baas wordt pas een probleem als het je werk in de weg zit en het je plezier in je werk bederft. Dat kan stress opleveren waar je serieuze klachten of zelfs een burn-out van kunt krijgen. Dat is niet de bedoeling en dus moet je voorkomen dat de ‘ongezellige’ situatie uit de hand loopt tot iets ernstigers. Maar hoe doe je dat? Om te beginnen is het handig als je voor jezelf duidelijk hebt wat het probleem is. Misschien is er een discussie hoog opgelopen, mochten jullie elkaar vanaf het begin al niet of is er iets anders gebeurd.

In dit geval wil je de controle over de situatie behouden zodat die niet erger wordt. Probeer je emoties er zoveel mogelijk buiten te houden tijdens het werk. Als jij kalm en beheerst blijft, doet de ander dat waarschijnlijk ook. Besef je dat je prima een zakelijke en ontspannen band kunt hebben met je leidinggevende, zonder dat jullie beste maatjes hoeven te zijn. Het is helemaal oké om met elkaar te werken, te vergaderen en om te gaan zonder de vriendschappelijke klik die je met andere collega’s misschien wel hebt.

2. Weet wat je wil

Nu de situatie duidelijk is, kun je er ook iets aan doen. Als jullie elkaar gewoon niet zo mogen maar verder prima kunnen samenwerken, is er eigenlijk geen reden om in te grijpen. Heeft jullie slechte band wel invloed op je werk of verpest het je werkplezier? Dan kan het verstandig zijn wel wat aan de situatie te veranderen.

Weet je het even niet meer? Praat dan eens met een vertrouwenspersoon binnen je bedrijf of iemand anders die je vertrouwt om samen de situatie te beoordelen. Is een gesprek nodig? Schiet je daar iets mee op? Of waaien de spanningen vanzelf wel weer over?

3.Weet waar je recht op hebt

Laten we nu eens kijken waar je recht op hebt. Je werkgever is verantwoordelijk voor een werkomgeving die veilig en gezond is. Daar hoort een vervelende sfeer of storende communicatie tussen jullie niet bij natuurlijk. Houd in een dossier bij wat er gebeurt en wanneer. Als je communiceert met je leidinggevende, doe dit dan ook het liefst per mail en blijf altijd zakelijk en niet onnodig bot. Als de situatie dan ooit uit de hand loopt, is er bewijs dat jij altijd netjes bent gebleven.

Als je twijfelt over je situatie en hoe jouw baas je ziet, dan mag je je personeelsdossier inzien om te kijken wat daarin staat. Als je negatieve beoordelingen over jouw werk krijgt, reageer daar dan zelf ook altijd schriftelijk op. Laat jouw reactie daarna ook opnemen in je personeelsdossier. Zo voorkom je dat de situatie maar van één kant belicht wordt.

Hulp nodig?

Heb je nog een andere vraag over je werk of inkomen? Stuur je vraag via WhatsApp en we helpen je graag verder!

Stuur een appje

Heb je nog een andere vraag over je werk of inkomen? Stuur je vraag via WhatsApp en we helpen je graag verder!

Stuur een appje

4. Ga het gesprek aan

Als je besluit het gesprek aan te gaan dan is het belangrijk dat jullie allebei graag tot een oplossing willen komen. Het laatste wat je wil is de situatie juist verergeren doordat het gesprek uit de hand loopt. Ga het gesprek kalm in en laat je niet meeslepen door je emoties. Zorg dat je in het gesprek de ander ruimte geeft te vertellen hoe die zich voelt en waarom. Andersom krijg jij die ruimte dan waarschijnlijk ook. Maak het niet persoonlijk en blijf redelijk.

Wees ook eerlijk over je eigen aandeel in het conflict en wees niet te koppig. Luister naar elkaars standpunten en bedenk samen een oplossing voor het probleem. Het kan handig zijn om een onafhankelijke gespreksleider erbij te hebben. Doe dit alleen als je denkt dat dit echt kan bijdragen aan het bereiken van een oplossing.

5. Maak afspraken en leg ze vast

Een oplossing bedacht? Maak aan het eind van het gesprek duidelijke afspraken om te zorgen dat jullie op goede voet verder kunnen. Wie gaat wat doen om jullie oplossing te bereiken of om de onderlinge band vanaf nu goed te houden?

Leg de gemaakte afspraken ook vast. Dat hoeft niet in een heel officieel document of contract, maar je kan ook na het gesprek een mailtje sturen. ‘Hoi (naam), fijn dat we een goed gesprek hebben gehad. Hierbij nog even de punten die we besproken hebben...’ Zo heb je alles bij elkaar en kun je de afspraken altijd even terugkijken als dat nodig is. Maak een afspraak om over een tijdje eens bij te praten om te kijken hoe het dan gaat. Als één van jullie zich niet aan de afspraken heeft gehouden, is dat een goed moment om het er nog eens over te hebben.

Houd je zelf ondertussen ook aan die afspraken als je de goede sfeer wil bewaken. Als jij doet wat jullie hebben afgesproken, doet je leidinggevende dat waarschijnlijk ook. Blijf werken aan het onderlinge contact. Zeg of doe (zonder te overdrijven) af en toe iets aardigs en toon interesse

6. Houd het gezellig

Met de tips uit de vorige stap, zorg je dat jullie band vanaf nu goed blijft. Maar er zijn meer manieren om de sfeer vanaf nu gezellig te houden. Dat klinkt lastig, maar valt best mee. Je hebt dit namelijk grotendeels zelf in de hand. Probeer je leidinggevende vanaf nu niet meer te zien als probleemfactor, maar als iemand waar je van kunt leren. Focus je op het goede, zorg dat je met energie en een goed humeur op je werk verschijnt en sla niet aan het roddelen. Heb je afspraken gemaakt? Houd je er dan ook aan. Laat je niet gek maken door kleine irritaties.

7. Schakel hulp in als je er niet uitkomt

Wanneer loopt een situatie echt uit de hand? Bijvoorbeeld als je leidinggevende pestgedrag vertoont. Denk aan jou openlijk aanvallen waar collega’s bij zijn, onredelijk reageren op normale vragen, het afwijzen van verlofaanvragen, je anders behandelen of je opzadelen met rotklusjes die niet bij je functie horen. Maar ook als het respect en vertrouwen ver te zoeken is, heb je een serieus probleem.

Herkenbaar?

Zijn de situaties hierboven herkenbaar? Dan heb je te maken met meer dan alleen een slechte band of botsende karakters. Is dit niet op te lossen met een gesprek, schakel dan de hulp in van een juridisch adviseur. Die kan je helpen met het bekijken van de verschillende mogelijkheden en de uitkomsten en gevolgen daarvan. Zo zijn er bij een ernstig conflict een aantal dingen die kunnen gebeuren:

1. Een verbetertraject. Dit gebeurt als je baas jou niet meer geschikt vindt voor je functie. In een verbetertraject krijg je de kans om in een bepaalde tijd te laten zien dat je werk of je houding verbetert.

2. Een mediation traject. In dit geval gaat een mediator proberen het probleem met jullie op te lossen. In verschillende gesprekken gaan jullie op zoek naar een manier om samen door te kunnen. De werkgever moet de kosten voor een mediator betalen.

3. Ontslag. Als de werkgever echt geen toekomst meer ziet én wel zijn best heeft gedaan om de situatie te verbeteren (maar zonder succes), dan kan hij je ontslaan.

Als lid van de FNV kan je gratis juridisch advies inwinnen. Bedenk ondertussen of je het dit allemaal waard vindt. Ben je echt nog gelukkig in je werk, kun je overstappen naar een andere afdeling of is het misschien beter om een nieuwe baan te zoeken? Je kunt ons altijd een appje sturen als je nog met vragen zit.

Wij staan voor je klaar

  • Problemen op werk? We helpen je met juridisch advies.
  • Betaal nooit te veel belasting met hulp van onze adviseurs.
  • Twijfels over je contract? We kijken met je mee.
  • Wij onderhandelen voor betere arbeidsvoorwaarden voor jou.
  • Met loopbaanbegeleiding zet je stappen in je carrière.
  • Samen voeren we actie. Zo maken we werkvloeren eerlijker.

Heb je een vraag?

Stel 'm via Whatsapp! We zijn op werkdagen bereikbaar van 9:00 - 17:00 (maandag t/m vrijdag).

Chat via Whatsapp
Cookies

FNV Young & United gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.