Ziek melden op werk: met wie krijg je te maken?

Alles wat je moet weten over bedrijfsartsen, verzuimcoaches en jouw rechten bij ziekte

Wat als je ziek wordt en langere tijd niet kunt werken? Dat is vervelend en er komt veel op je af. Je moet je ziek melden en daarna krijg je met verschillende personen te maken. In dit artikel stellen we ze aan je voor, zodat je beter weet wat je te wachten staat en wat je rechten zijn.

Wat is het verschil tussen een bedrijfsarts, arbo-arts en verzuimcoach?

Wanneer je je ziek meldt en langere tijd niet kunt werken, krijg je te maken met verschillende personen. Zij helpen bij je herstel en terugkeer naar de werkvloer. Wel zo fijn om te weten wie deze personen zijn en wat hun rol is!

  • Bedrijfsarts: De bedrijfsarts wordt meestal als eerste ingeschakeld nadat jij je ziek meldt. Je krijgt dan een uitnodiging voor een gesprek, die je niet mag weigeren. De bedrijfsarts beoordeelt je gezondheid en bepaalt of je kan werken of niet. Na de beoordeling van de bedrijfsarts moet je het advies van die arts opvolgen. Je maakt samen een plan voor de re-integratie en houdt contact om te zien hoe het gaat.
  • Arbo-arts: De arboarts richt zich vaak op het voorkomen van arbeidsgerelateerde gezondheidsproblemen, maar kan ook helpen bij ziekte en re-integratie op de werkvloer. De arbo-arts werkt onder supervisie van de bedrijfsarts en is dus een soort assistent van de bedrijfsarts.
  • Verzuimcoach/consulent: Een verzuimcoach is geen arts en stelt dus geen diagnose of herstelplan op. Een verzuimcoach wordt meestal ingeschakeld door je werkgever om jou te helpen bij je herstel en re-integratie, nadat je een bedrijfsarts hebt gesproken. De verzuimconsulent houdt contact met jou en je werkgever en zorgt dat het proces soepel verloopt.

“Twee jaar geleden werd ik ziek, sindsdien zit ik in een heel traject. Daarin kreeg ik te maken met een bedrijfsarts en een coach die vanuit mijn werk werd geregeld. Vooral het contact met mijn ‘vaste’ bedrijfsarts is vanaf het begin heel fijn geweest. Ik had echt het gevoel dat deze arts aan mijn kant stond. Het is de enige plek waar ik me geen aansteller voelde en begrepen werd. Mijn tip voor mensen die voor het eerst met een bedrijfsarts te maken krijgen? Eerlijk zijn! Met je bedrijfsarts maak je een re-integratieplan en als je niet alles vertelt, heb je kans dat het plan niet helemaal aansluit op jouw persoonlijke wensen en grenzen. En dat is juist zo belangrijk! Laat je niet ompraten, ook niet als je werkgever of arts toch gaat pushen. Het gaat om jou en wat je aankan. Het plan moet je helpen, niet tegenwerken! Zelf ben ik er bijna. Na veel therapie, medicatie en re-integratie ben ik er bijna. Ik werk nu weer 28 uur en ik ga naar 32 uur.” - Kaylee (30), medewerker farmaceutisch producent

Hulp nodig?

Heb je nog een andere vraag over je werk of inkomen? Stuur je vraag via WhatsApp en we helpen je graag verder!

Stuur een appje

Heb je nog een andere vraag over je werk of inkomen? Stuur je vraag via WhatsApp en we helpen je graag verder!

Stuur een appje

Wat mag een werkgever/bedrijfsarts wel of niet vragen?

Het kan lastig zijn om te weten welke informatie je moet delen met je werkgever en bedrijfsarts. Hier zijn wat tips:

  • Met je werkgever: Je bent verplicht om aan te geven dat je ziek bent, maar je hoeft niet uit te leggen wat je precies mankeert. Houd het bij algemene informatie, bijvoorbeeld over hoe lang je denkt afwezig te zijn of dingen waar je hulp bij nodig hebt.
  • Met de bedrijfsarts: De bedrijfsarts mag vragen stellen over je gezondheid om te beoordelen wat er aan de hand is en wat je wel en niet kunt doen qua werk. Wees dus eerlijk, maar vertel alleen wat belangrijk kan zijn voor de bedrijfsarts. Maak voor je gesprek thuis vast een lijstje met dingen die je wil vertellen.

Maar wat mag een bedrijfsarts doorgeven aan werkgever? De bedrijfsarts en je werkgever moeten vertrouwelijk met jouw informatie omgaan. Ze mogen niet zonder jouw toestemming medische details met elkaar delen. Let op! Een verzuimcoach is geen arts en heeft dus geen beroepsgeheim.

Wat als je het niet eens bent met de bedrijfsarts?

Je bent verplicht om mee te werken aan het plan en de adviezen van de bedrijfsarts. Dit betekent dat je moet proberen de gegeven adviezen op te volgen, voor zover dat mogelijk is.  Als je het niet eens bent met de bedrijfsarts, kun je een second opinion aanvragen bij een andere bedrijfsarts. Dit geeft je de mogelijkheid om een tweede mening te krijgen over je situatie.

Je werkgever mag geen bedrijfsarts spelen! Je werkgever mag dus zelf geen medische adviezen of bepalen wat jij wel of niet kunt doen. Voel je je hierdoor onder druk gezet, neem dan contact op met je verzuimconsulent of FNV voor hulp en advies.

Ziek zijn is al vervelend genoeg zonder dat je je zorgen hoeft te maken over wat er allemaal bij komt kijken. Door te weten met wie je te maken krijgt en wat je rechten en plichten zijn, sta je sterker. Heb je nog vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact op!

Wij staan voor je klaar

  • Problemen op werk? We helpen je met juridisch advies.
  • Betaal nooit te veel belasting met hulp van onze adviseurs.
  • Twijfels over je contract? We kijken met je mee.
  • Wij onderhandelen voor betere arbeidsvoorwaarden voor jou.
  • Met loopbaanbegeleiding zet je stappen in je carrière.
  • Samen voeren we actie. Zo maken we werkvloeren eerlijker.

Heb je een vraag?

Stel 'm via Whatsapp! We zijn op werkdagen bereikbaar van 9:00 - 17:00 (maandag t/m vrijdag).

Chat via Whatsapp
Cookies

FNV Young & United gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.